BEVORDER JE ONDERZOEKS- EN LEERKLIMAAT

 

Cursus

DE NIEUWSGIERIGE ZORGPROFESSIONAL

Een interactieve cursus met direct nieuwsgierigheidsresultaat!

Waarom doen we de dingen zoals we die doen? Wat zit daarachter? Kan het ook anders? Durven we kritisch te zijn en ons handelen te bevragen? Of leveren we zorg omdat we dat nu eenmaal zo geleerd hebben of omdat een collega zegt dat het "nu eenmaal zo moet". In deze cursus gaan we samen met een kleine groep zorgprofessionals aan de slag. Zorgprofessionals leren vragen stellen, nieuwsgierig te zijn, vragen uit te zoeken, antwoorden op vragen te krijgen. Zo ontstaat het begin van een onderzoeks- of leerklimaat. Deze cursus is laagdrempelig, een instapcursus voor instellingen die willen starten met het stimuleren van een leerklimaat. Deze cursus is laagdrempelig en kan een opstapje zijn voor de cursus SOCRATES IN DE ZORG en de TOPCARE SCHOLING.

 

 

Praktisch:

 

Aantal deelnemers: max 6 deelnemers

Doelgroep MBO 1-4

Duur: 3 bijeenkomsten van elk 3 uur, laatste bijeenkomst duurt 2 uur.

 

Wil je maatwerk: laat het weten, dan kijken we samen wat voor jouw instelling het beste past.

 

Locatie: op locatie van de instelling

 

Nieuwsgierig geworden of vragen over deze cursus?

Cursus

SOCRATES IN DE ZORG

Wijsheid, verwondering, verandering, verbetering

"Wijsheid begint met verwondering." Deze uitspraak deed Socrates al meer dan tweeduizend jaar geleden. Vragen stellen, nieuwsgierig zijn, verwondering: dat is waar een onderzoekende houding mee begint. In deze cursus leren zorgprofessionals in een kleine groep een onderzoekende en nieuwsgierige houding te ontwikkelen. Leren door vragen te stellen, het even niet te weten, en zo tot kennis en inzichten te komen. In de cursus leren zorgprofessionals een onderzoekende vraag te stellen, deze uit te vragen en uit te zoeken en te presenteren. Deze cursus is laagdrempelig maar vraagt wel een actieve en onderzoekende houding.

 

Het kan een instapcursus zijn voor instellingen die een onderzoekend leerklimaat willen stimuleren.

Deze cursus kan een vervolg zijn op de cursus: DE NIEUWSGIERIGE ZORGPROFESSIONAL.

Deze cursus kan een opstapje zijn voor de TOPCARE SCHOLING.

 

 

 

 

Praktisch:

 

Aantal deelnemers: max 6 deelnemers

Doelgroep: MBO 1-4, HBO, WO

 

Duur: 3 bijeenkomsten van elk 3 uur, laatste bijeenkomst duurt 2 uur

 

Wil je maatwerk: laat het weten, dan kijken we samen wat voor jouw instelling het beste past.

 

Locatie: op locatie van de instelling

 

Interesse in of vragen over deze cursus?

TOPCARE SCHOLING

Bent je een (kandidaat) Topcare instelling? Je kunt dan via Stichting Topcare de Topcare scholing aanvragen. In deze scholing leren de zorgprofessionals onderzoek doen door de hele onderzoekscyclus te doorlopen. Van onderzoeksvraag, methode van onderzoek, het verwerken van resultaten tot presenteren van onderzoek. Alle stappen komen uitgebreid aan bod en zorgprofessionals voeren een eigen gekozen praktijkgericht onderzoek uit. Gedurende deze scholing leren zorgprofessionals onderzoek doen, ontdekken zij waar hun talenten in het kader van onderzoek liggen en ontdekken de talenten van hun collegae. Ze leren samenwerken in de verschillende lagen van de organisatie. De verbinding die ontstaat door een groep zorgprofessionals in onderzoek samen te laten werken is een ongekende verdieping en een start naar een onderzoeksklimaat op de afdelingen van jouw instelling.

 

 

 

Praktisch:

Aantal deelnemers: 8-12 deelnemers

Duur: 10 bijeenkomsten van 3 uur per bijeenkomst + afsluitende bijeenkomst

Locatie: op locatie van de instelling

Interesse in deze scholing?.

SOCRATISCHE DIALOGEN

Onderweg naar een onderzoekend leerklimaat in het verpleeghuis zijn er soms hobbels op de weg waarbij begeleiding kan helpen. Zorgprofessionals hebben soms net even een zetje in de rug nodig om te komen tot een onderzoekende houding en daardoor een leerklimaat. Belangrijk is laagdrempelig te beginnen zodat je zorgprofessionals mee krijgt in de zoektocht naar dat onderzoekende klimaat. Laten we kennismaken, jullie dilemma's bespreken kijken hoe we het aan kunnen pakken. Socratische dialogen geven inzicht in de gedachtegang van de ander, geven inzicht in waar het knelt en daardoor een opening naar hoe je verder kunt. Socratische dialogen met bijvoorbeeld zorgprofessionals helpen om erachter te komen hoe er gedacht wordt over de ontwikkeling naar een onderzoekend klimaat of de weg naar Topcare. Laat weten waar jullie naar op zoek zijn! Als je niet weet waar je precies naar op zoek bent, laten we dan ook even contact hebben om hierachter te komen.

 

"Anne-Wil verricht nu al een aantal jaar de Topcare scholing over de integratie van onderzoek met de zorgpraktijk. Ze doet dat met een natuurlijke vanzelfsprekendheid die de beste trainers kenmerkt: meester over de onderwerpen én met de gave om die (soms lastige!) inhoud uit te leggen aan mensen met diverse opleidingsniveaus. Daarbij weet ze ook nog haar eigen enthousiasme over te brengen."

David Engelhard

Directeur stichting Topcare